lørdag, maj 06, 2006

Todd Snider koncert

Kocerten med Todd Snider var lidt af en skuffelse for mig. Først en opvarmningsduo, hvor sangeren - der godt nok havde 100% styr på guitararbejdet - troede at man skulle vrænge uforståeligt på Texas-amerikansk for at være autentisk i country-sfæren. Gode sange, men jeg ville ønske at jeg kunne forstå hvad han sang om.

Så kom Todd Snider på - alene, men det var ventet. Han har på det seneste adopteret et udseende som en hjemløs alkoholiker (ned nypressede bukser og vest!), og den mørkere del af hans senere sangrepertoire lyder i sin autencitet som om at han aktivt udforsker den del af livet. Han blandede ældre sange med nye i et godt mix, men jeg savnede favoritter som "Talkin' Seattle Blues", "Allright Guy" og "Beer Run" eller hudløse klassikere som "You Think You Know Somebody".

Det mest skuffende ved koncerten var manglen på en entertainer - jeg ved fra hans live plader at han kan være en fantastisk undeholdende sanger, med vilde røverhistorier mellem numrene og en meget humoristisk og ironisk twist på fremføringen af sangene, men den savnede jeg til en vis grad. Min ven Peter, der ikke kendte Todd Snider på forhånd, sagde han mindede om Niels Hausgaard i kombinationen af humor og foredrag - dette er ganske rigtigt, bortset fra at Todd Snider kommer med en Folk/Rock baggrund og var langt under vanlig form forleden.

To ting jeg bemærkede - en morsom kommetar fra en publikummer blev jordet eftertrykkeligt med "jeg ønsker aldrig at møde dig", og der var ingen ekstranumre - ingen - fortæppe og lys i salen - tak for i aften!!!

Kommer jeg til USA og Todd Snider er i nærheden vil jeg opsøge koncerten - det MÅ simpelthen bare have været en dårlig aften for manden.